تهران نیوز

منبع خبری تهران و ایران

تهران نیوز

منبع خبری تهران و ایران

آخرین کشور از نیوزیلند فضا را با ناسا امضا کرد

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۳۱ ب.ظ

 

ولینگتون ، نیوزیلند – نیوزیلند روز سه شنبه اعلام کرد این کشور آخرین کشوری است که توافق نامه فضایی را با ناسا امضا کرده است ، درست زمانی که صنعت فضایی نوپای نیوزیلند شروع به رشد کرد.

نیوزیلند یازدهمین طرف توافقنامه آرتمیس ، یک طرح همکاری فضایی و پشتیبانی از برنامه های آژانس فضایی ایالات متحده برای بازگرداندن مردم به ماه تا سال 2024 و آغاز یک مأموریت انسانی تاریخی به مریخ شد.

وزیر امور خارجه نانایا ماهوتا گفت نیوزلند یکی از معدود کشورهایی است که قادر به پرتاب موشک به فضا است.

ماهوتا گفت: “نیوزیلند متعهد است که مرحله بعدی اکتشافات فضایی را به روشی ایمن ، پایدار و شفاف و با رعایت کامل قوانین بین المللی انجام دهد.”

نیوزیلند گفته است که علاقه ویژه ای به اطمینان از استفاده پایدار از مواد معدنی گرفته شده از ماه یا سایر نقاط فضا دارد.

شرکت Rocket Lab مستقر در کالیفرنیا ، یک شرکت متخصص در پرتاب ماهواره های کوچک به مدار ، چهار سال پیش با پرتاب موشک آزمایشی از شبه جزیره دورافتاده ماهیا به فضا در نیوزیلند تاریخ سازی کرد.  این کار با شروع تجاری در سال 2018 آغاز شد.

بنیانگذار آزمایشگاه راکت ، پیتر بک ، نیوزلندی ، گفت که امضای توافق نامه ها شاهدی بر نقش فزاینده این کشور در صنعت فضایی است و دریچه همکاری و فرصت های مأموریت با ناسا را ​​باز می کند.

ممکن است به زودی مکان دوم برای شروع در نیوزیلند وجود داشته باشد.  دولت روز سه شنبه اعلام کرد که با مردم بومی مائوری برای خرید زمین در منطقه کانتربری برای توسعه یک سایت پرتاب فضایی مشارکت می کند.

برآوردها نشان می دهد که هزینه صنعت فضایی نیوزیلند 1.7 میلیارد دلار (1.2 میلیارد دلار) و تولید فضا سالانه حدود 250 میلیون دلار درآمد دارد.

بیل نلسون ، مدیر ناسا در بیانیه ای گفت که نیوزیلند یکی از هفت کشوری است که به تهیه اصول در توافق نامه ها کمک کرده و از امضای آن خوشحال است.

کوین کوورت ، سرپرست سفیر آمریکا در نیوزیلند گفت: “فضای بیرونی شلوغ می شود.”  “هرچه تعداد بیشتری از کشورها حضور خود را در فضا از طریق ایستگاه های تحقیقاتی ، ماهواره ها یا حتی پرتاب موشک ایجاد می کنند ، این توافق نامه ها مجموعه ای از اصول را برای ایجاد یک محیط امن و شفاف فراهم می کند که الهام بخش تحقیقات ، علوم و تجارت است.”

امضا کنندگان دیگر ایالات متحده ، استرالیا ، انگلیس ، کانادا ، ایتالیا ، ژاپن ، لوکزامبورگ ، کره جنوبی ، امارات متحده عربی و اوکراین هستند.  برزیل همچنین گفته است که قصد دارد امضا کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۱۱
عرفان صندپور