تهران نیوز

منبع خبری تهران و ایران

تهران نیوز

منبع خبری تهران و ایران

جدیدترین ماهواره‌بر سوخت جامد ایران

سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۱۱ ق.ظ

سخنگوی فضایی وزارت دفاع بیان کرد: ایده استفاده از سوخت جامد و ساخت ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح به صورت جدی حدود دو سه سال پیش مطرح شد. در این مدت کار جهادی بزرگی انجام شد. من از دوستانی که در این زمینه گمنامانه فعالیت دارند، تشکر می‌کنم. مدیریت جهادی در این پروژه شکل گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: این کار با هزینه خیلی کم و در کمترین زمان انجام گرفت. آنچه نمایش داده شد، اولین پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر بود. همیشه این بحث بود که چرا وقتی یک محصول تثبت نشده، ادعای تزریق ماهواره در مدار را مطرح می‌کنیم. عزم ما این بود که فرآیند تحقیقات و گام‌های تثبیت فناوری را طی می‌کنیم.

 

این مسیر به خوبی طرح‌ریزی شده است. این اولین قدم تحقیقاتی ما بود. هدف اصلی ما در این پرتاب صحه‌گذاری پروازی موتور سوخت جامد بود. هدف ما در این پرتاب عملکرد موتور سوخت جامد - مایع بود. الحمدلله به طور کامل مرحله اول پرواز را انجام داد. مرحله یک حدود هفتاد ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع 15 کیلومتری می‌رساند. در این ارتفاع بوستر جدا می‌شود که هم به ارتفاع موردنظر رسیدیم و هم جدایش اتفاق افتاد.

 

حسینی بیان کرد: در محل محموله، یک محموله تحقیقاتی گذاشته بودیم تا تاثیرات همه زیرسیستم‌ها بر یکدیگر در ماهواره‌بر که بسیار پیچیده و در لبه تکنولوژی است را ببینیم. محققان بخشی از زیرسیستم‌ها را در این مرحله تست کردند.

 

سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت: ماهواره‌بر ذوالجناح ماموریتی که برایش طراحی و تعریف شده، قرار دادن ماهواره‌ای با وزن حداکثر 220 کیلوگرم در ارتفاع 500 کیلومتری دایره است. این توانمندی خیلی نزدیک به توانمندی سیمرغ است. هدف‌ ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحله‌ای که مدنظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما همچنین می‌توانیم مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که مجموع وزن‌شان 220 کیلوگرم است، را پرتاب کنیم.

 

حسینی در خصوص موتور گفت: موتور ماهواره‌بر ذوالجناح نسبت به تمامی موتورها حتی موتورهای نظامی قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قابلیت ارتقا حدود صد تُن را دارد.

 

این مقام مسئول در بخش دیگری از این برنامه گفت:  سیمرغ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که ما یک مرحله وسطی به آن اضافه می‌کنیم و به ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سریر تبدیل می‌شود. سریر توانمندی یک تُن در ارتفاع هزار کیلومتری را خواهد داشت و با دستیابی به سریر، سیمرغ از رده خارج می‌شود و برای وزن‌های کمتر از یک تُن از ذوالجناح استفاده می‌کنیم. ماهواره‌بر ذوالجناح برای محموله‌های تا 220 کیلو و سریر برای محموله‌های سنگین‌تر است.

 

برای ژئو نیز ماهواره‌بر سروش را خواهیم داشت. بنابراین طبق برنامه‌ریزی ما سه ماهواره‌بر خواهیم داشت. البته از ماهواره‌بر سروش برای پرتاب تعداد زیادی از ماهواره در ارتفاع پایین نیز استفاده می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۱۴
عرفان صندپور