تهران نیوز

منبع خبری تهران و ایران

تهران نیوز

منبع خبری تهران و ایران

فیلم سینمایی «منصور» با محوریت زندگی امیر سرتیپ شهید منصور ستاری فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش همزمان با سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سینماهای جشنواره در حال اکران است. این اثر محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در سال‌های گذشته چند فیلم در حوزه دفاع مقدس و مقاومت ساخته است که به طور مثال می‌توان به فیلم‌های سینمایی «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «23 نفر» و «آبادان 1160» اشاره کرد.

 

اما این فیلم پس از «ایستاده در غبار» دومین فیلم سینمایی این سازمان در رابطه با فرماندهان دفاع مقدس است. «ایستاده در غبار» روایتی از زندگی سردار احمد متوسلیان فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله (ص) سپاه بود که سال 94 ساخته و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم در جشنواره سی و چهارم شد. به مناسبت اکران فیلم سینمایی «منصور» در گزارش ذیل به معرفی امیر ستاری پرداخته‌ایم

 

منصور ستاری روستازاده‌ و شاعرزاده‌ای اهل روستای ولی آباد ورامین بود که پس از دریافت مدرک دیپلم، ابتدا وارد نیروی زمینی ارتش شد، اما پس از سه سال و با دریافت درجه ستوان دومی در سال 1348 به نیروی هوایی ارتش رفت. او دو سال بعد به این دلیل که سامانه‌های راداری و تجهیزات هوایی کشور آمریکایی و غربی بودند و در راستای اهداف و سیاست‌های آنان در منطقه غرب آسیا نیز به کار گرفته می‌شد، برای گذراندن دوره آموزشی کنترل رادار به کشور آمریکا رفت و پس از یک سال به ایران بازگشت و با عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی به ادامه فعالیت در این نیرو پرداخت.

ستاری در خلال خدمت در نیروی هوایی ارتش تصمیم به تحصیل در دانشگاه گرفت. از این رو با شرکت در کنکور سراسری در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و به تحصیل در این رشته فنی پرداخت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دلیل آغاز جنگ تحمیلی، تحصیل وی نیمه تمام ماند و به پایان نرسید.

 

ستاری به واسطه مسئولیتی که عهده‌دار بود (وی از سال 61 تا 65 معاون عملیات نیروی هوایی ارتش بود) و تخصصی که در حوزه پدافند هوایی داشت نقش مهمی در دفاع مقدس ایفا کرد. نخستین بار در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس (سال 61) به ابتکار شهید ستاری به طور مستقل از سامانه پدافند هوایی «هاگ» استفاده شد. کارآیی و نقش این سامانه پدافندی موجب شد، دشمن به دنبال انهدام این سامانه باشد که در مواردی هم موفق شد.

 

نیروی هوایی ارتش در جریان عملیات بیت‌المقدس یک آتش‌بار کامل موشک هاک را در 23 کیلومتری آبادان قرار داد. با آغاز عملیات این سایت افتتاح شد و نیروها و رزمندگان مستقر در آنجا را زیر پوشش دفاعی خود قرار داد. بعد از گذشت چند ساعت و در حالی که عملیات به لحظات سخت خود رسیده بود، ناگهان سامانه خنک‌کننده اتاق هدایت موشک از کار افتاد و با اینکه متخصصان تلاش زیادی برای راه‌اندازی آن انجام دادند، اما موفق نشدند آن را فعال کنند. ستاری که به عنوان فرمانده در بخش دیگری حضور داشت، وقتی از این موضوع اطلاع یافت، خود را به آنجا رساند و با ارائه طرحی مشکل را برطرف کرد.

 

ستاری سال 64 و پیش از اجرای عملیات والفجر هشت برای اینکه این سامانه پدافندی از موشک‌های هوا به زمین ضدتشعشع عراق در امان بماند، طرح ابتکاری اجرا کرد. آن طرح این بود که راهبری و هدایت عملیات پدافند هوایی از سیستم راداری هاگ به رادار مادر منطقه‌ای که در بندر امام خمینی (ره) مستقر بود، تغییر پیدا کرد. در نتیجه عراقی‌ها موفق به شناسایی موقعیت سامانه‌های پدافندی نشدند و عملیات والفجر هشت به عنوان مقطع درخشان پدافند هوایی شناخته می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۱۵
عرفان صندپور