ماجرای راهاندازی سامانه پدافندی S200
نقش ستاری در دفاع مقدس البته از زمانی برجسته شد که حکم فرماندهی نیروی هوایی ارتش را از رهبر انقلاب دریافت کرد. ستاری بهمن ماه سال 65 و زمانی که نیروی هوایی ارتش با کمبود امکانات مواجه بود، فرمانده این نیرو شد. او برای ایجاد تحول در این نیرو، طرحها و ابتکارات بسیاری به ویژه در حوزههای راداری و پدافندی اجرا کرد؛ به گونهای که توان این نیرو در انهدام هواپیماهای بعثی دو برابر شد.
عراق در سالهای پایانی جنگ میزان حملات هوایی خود به کشتیها و نفتکشهای تجاری ایران در خلیج فارس را افزایش داد. از این رو لازم بود کشتیها و نفتکشهای ایرانی حفاظت شوند. ستاری با انجام طراحیها و برنامهریزیهایی توانست عملیاتهای بسیاری برای حفاظت از شریان اقتصادی کشور انجام داد و در همین راستا پس از پایان جنگ تحمیلی، اقدام به پیادهسازی طرحهای مبتکرانه پدافندی کرد.
بسیاری دوره فرماندهی ستاری بر نیروی هوایی ارتش را دوره تحول و بازسازی این نیرو میدانند. هرچند گامهای نخستِ خودکفایی و تحولآفرینی از دوران سرهنگ صدیق برداشته شد، اما در دوران ستاری رشد و توسعه پیدا کرد. تاسیس دانشکده پرواز، تاسیس دانشگاه هوافضا با هشت گرایش تحصیلی، راهاندازی مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی نیروی هوایی و ایجاد شبکه دیدهبانی برای تقویت سامانه پدافندی کشور بخشی از اقدامات انجام شده در دوره فرماندهی امیر ستاری از سال 65 تا 73 است.
در دوره فرماندهی ستاری، سامانه موشکی اس 200 با وجود مشکلات و محدودیتها، خریداری شد و باید به سرعت عملیاتی میشد. 3 شهر برای استقرار این سامانه و میدان تیر سمنان برای آموزشهای عملیاتی در نظر گرفته شد؛ اما مشکلات فنی مهندسی بسیاری وجود داشت. ستاری از روند اجرای کار راضی نبود. خودش راهی سمنان شد. با افرادی که در روسیه دوره دیده بودند، صحبت کرد و دلایل تاخیر و عدم عملیاتی شدن سامانه را جویا شد.
وقتی مشکلات کار را فهمید، از تمامی افراد خواست تا همفکری کنند. در نهایت پس از ساعتها همفکری و آزمون و خطا توانستند سامانه اس 200 را مستقر و عملیاتی کنند.
"اوج" و تکیه بر خودکفایی
سال 66 و در میانه جنگ تحمیلی با دستور شهید ستاری مجتمع صنعتی اوج با هدف بازسازی هواپیماهای آسیبدیده تاسیس شد. افق نگاه شهید ستاری این بود که از طریق بازسازی هواپیماها، بستری برای ساخت هواپیماهای جنگنده و آموزشی به وجود آید.
در مجتمع اوج انواع کارها از جمله بازسازی، نگهداری و تولید هواپیماها و قطعات برای سایر هواپیماهای نیروی هوایی اعم از شرقی و غربی انجام گرفت. حجم کار گسترده و قطعات فراوانی در سیکل کار مطرح بود. گاهی مسئولان تخصصی پروژه از سرعت و شتاب کار عقب میافتادند، اما شهید ستاری با عشق و علاقه به کارها رسیدگی میکرد.
برنامه بازسازی و عملیاتی کردن جنگندههای آسیبدیده با قوت به کار خود ادامه داد. دهها فروند هواپیماهای بازسازی شده دوباره به پرواز درآمدند. برای به راه افتادن دوباره موتور این جنگندهها، کارهای مختلفی از جمله تعمیر قسمتهای آسیبدیده و ساخت قطعات مختلف انجام گرفت.
اقدامات مجتمع اوج مورد استقبال و تشویق بسیاری از مسئولان کشور قرار گرفت و جرقههای ساخت جنگافزارها با تکیه به تجربه داخلی از همان زمان زده شد.
در نهایت پانزدهم دی ماه سال 73 هواپیمای جت استار نیروی هوایی ارتش که از جزیره کیش عازم اصفهان و سپس تهران بود، در نزدیکی مقصد به دلیل نقص فنی سقوط کرد. در این سانحه امیر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سید علیرضا یاسینی معاون هماهنگکننده این نیرو و امیر مصطفی اردستانی معاون عملیات نهاجا به همراه جمعی دیگر از افسران و کارکنان نیروی هوایی ارتش به شهادت رسیدند.